Mediatization of religion in “texting culture”: self-help religion and the shifting of religious authority

Moch Fakhruroji

Abstract


This  research  is  the  study of SMS Tauhiid phenomena as a  religious practice
in  the context of media culture. SMS Tauhiid  service enables  its customer  to
access  religious messages  through SMS which  is  in particular  contexts  could
potentially  bring  new  patterns  of  religious  practice. This  article  uses  the
mediatization  concept  dealing with media  studies  and  political  economy  as
well.  I  argue  that  tausiah  as  (Islamic)  religious  communication  practice have
transformed  into a new pattern  that caused by the accomodative actions that
has taken by the religious leaders and actors against media logics. On the one
hand,  this  phenomenon has  opened  a new phase  in disseminating  religious
messages, however on  the other hand mediatization of  religion has potential
in causing a shift  in the role of religious leaders as the religious authorities.

Penelitian ini merupakan studi tentang fenomena SMS Tauhiid sebagai bentuk
praktik  agama  dalam  konteks  budaya media.  SMS Tauhiid memungkinkan
setiap  pelanggan  dapat mengakses  nasihat  agama melalui  SMS  yang  dalam
konteks  tertentu  berpotensi memunculkan  pola-pola  baru  dalam  beragama.
Artikel ini menggunakan pendekatan konsep mediatisasi yang memiliki kaitan
erat  dengan  disiplin media  studies  dan  ekonomi  politik.  Saya  berargumen bahwa  tausiah  sebagai  praktik  komunikasi  agama  (Islam)  telah mengalami
transformasi  kedalam  bentuk  baru  disebabkan  tindakan  akomodatif  yang
dilakukan  para  tokoh  dan  aktor  agama  terhadap  logika media. Di  satu  sisi,
fenomena ini telah membuka babak baru bagi proses penyebaran pesan-pesan
agama,  namun  di  sisi  lain mediatisasi  berpeluang menyebabkan  pergeseran
peran  tokoh  agama  sebagai  pihak  yang memiliki  otoritas  sumber  informasi
agama.


Full Text:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.18326/ijims.v5i2.231-254

StatisticsArticle Statistic

This article has been read : 755 times | PDF file viewed : 630 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.



Indonesian Journal of Islam and Muslim Societies indexed by: